Spremnost za školu
Autor: Ivana Sadaić, 26. 5. 2011.
Vaše dijete će na jesen u školu? Evo onoga što kao roditelji trebate poticati kod Vašeg djeteta da bi ono spremno dočekalo prvi razred.
KOD DJECE TREBA POTICATI...
...SAMOSTALNOST
Dijete treba poticati/naučiti da bude samostalno u:
- svlačenju, oblačenju, otkopčavanju, zakopčavanju
- izuvanju, obuvanju, odvezivanju, vezivanju obuće
- obavljanju nužde
- održavanju svakodnevne higijene ruku, lica, zubi
Dijete treba znati imena roditelja, adresu, broj telefona, upotrijebiti telefon. Za djecu je dobro da poznaju put do škole, da zajedno s odraslima prolaze taj put, razgovaraju pri tome o konkretnoj prometnoj situaciji. Važno je naći najsigurniji, a ne najkraći put.
...GOVOR
Svaki trenutak može biti situacija za poticanje govornog izražavanja
Dijete treba poticati da:
- izražava misli, zapažanja, samostalno komentira
- samo priča, prepričava
- objašnjava osjećaje
- objašnjava ponašanje
- objašnjava pravila igre
- postavlja pitanja, odgovara na njih
- recitira
- postavlja i pogađa pitalice i zagonetke
- izmišlja nove riječi
- započetoj priči izmišlja kraja ili poznatoj novi završetak
...FINU MOTORIKU
Dijete mora znati pravilno držati olovku i snalaziti se na papiru.
Vježbe za razvoj fine motorike:
- radni listovi
- precrtavanje
- crtanje
- rezanje škarama
- nizanje perlica, sitnih predmeta
- igra plastelinom, glinom...
...OPAŽANJE/PERCEPCIJU
Opažanje detalja, razlika i sličnosti važno je za usvajanje znakova za slova i brojeva. Vježbe za razvoj opažanja/percepcije:
- slaganje puzzli
- domino
- igraće karte (Uno, Crni Petar)
- slike s pronalaženjem sličnosti i razlika
- opažanje boja, oblika, veličina...
...PREPOZNAVANJE I RAZLIKOVANJE BOJA I NIJANSI
Većina djece na pragu škole točno opaža i imenuje osnovne boje crvenu, žutu, plavu i zelenu, a razlikuje i prijelazne tonove te nijanse boja. Ako se utvrdi da dijete ne zna imenovati boje, a razlikuje ih, onda je to znak da se s njim nije radilo dovoljno.
...OPAŽANJE VELIČINE I OBLIKA PREDMETA
Djecu treba naučiti razlikovati je li predmet:
- dugačak ili kratak
- velik ili mali
- okrugao ili četvrtast
- debel ili tanak
- osnovne geometrijske oblike (kvadrat, krug, kocka, pravokutnik)
Teže uočavaju da jedan predmet može istovremeno biti kratak i debeo ili okrugao i malen, crven i kvadratni.
...OPAŽANJE PROSTORNIH ODNOSA I SNALAŽENJE U PROSTORU
- ispred-iza na sebi i u prostoru
- ispod-iznad na sebi i u prostoru
- lijevo-desno na sebi i u prostoru
- snalaženje na papiru
...USVAJENJE VREMENSKIH ODNOSA
Djeca ne moraju znati koliko je sati, mjesece u godini, ali bi trebala znati:
- jutro-dan-večer-noć
- dane u tjednu
- godišnja doba
...GLASOVNU ANALIZU I SINTEZU
Čitanje i pisanje temelje se na procesima analize i sinteze. Da bi dijete moglo razlikovati pojedini glas u riječi mora imati razvijene auditivne sposobnosti, tj. fonemski sluh, što se najbolje postiže igrom:
- osluškivanje zvukova iz okoline, prepoznavanje zvukova, određivanje udaljenosti zvuka
- prepoznavanje radnje po zvuku
- slike predmeta koje započinju ili završavaju istim glasom
- slušanje glasa i pogađanje riječi sa zadanim glasom
- rastavljanje riječi na glasove i prepoznavanje izrečenog
- uočavanje rime
...NAMJERNU/HOTIMIČNU PAŽNJU
Prilika za razvijanje hotimične pažnje su zajedničke aktivnosti s odraslima u kojima se dijete privikava da započetu aktivnost i dovrši tj. da usmjeri pažnju samo na jednu aktivnost.
...ISTOVREMENO PAZITI NA DVA ILI VIŠE SADRŽAJA
Za školu je to važna sposobnost jer dijete treba istovremeno pratiti objašnjenje učiteljice i gledati što piše na ploči ili pisati u svoju teku. Ova se osobina pažnje najbolje razvija u kolektivnim dječjim igrama, gdje dijete mora brinuti što samo mora činiti, ali i o tome što čine drugi (igre skrivača, razne društvene igre, kad mi čitamo priču, a dijete sluša i promatra ilustracije).
...PRENOSITI PAŽNJU
Prenošenje pažnje razvija se u mnogim igrama s drugom djecom npr. tko će prvi obaviti tri različita zadatka: nacrtati kuću, složiti pet kocaka i odrecitirati pjesmicu.
...IZGRAĐIVANJE RADNIH NAVIKA
Izgrađivanje radnih navika postiže se postavljanjem malih zadataka koje dijete može izvršiti:
- redovito pospremanje igračaka
- spremanje i raspremanje kreveta
- uredno slaganje odjeće i obuće nakon svlačenja
- mala zaduženja za pospremanje stana
- briga o kućnom ljubimcu
- odlazak u trgovinu ako je blizu...
Ukoliko dosada niste ništa posebno radili na pripremi svog djeteta za polazak u školu, ne trebate se osjećati krivima, jer puno toga se može naučiti u par mjeseci pred polazak u školu. Pokušajte to shvatiti kao vašu «domaću zadaću». Nikako nemojte izvršavanje te zadaće ostavljati za prve dane škole.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |