preskoči na sadržaj

Osnovna škola Josipa Antuna Ćolnića Đakovo

Defektolog

Disleksija

Autor: Jasmina Bićanić, 2. 11. 2010.

DISLEKSIJA

Disleksija je neprecizan naziv za opis složenog i kontroverznog poremećaja učenja koji se najčešće odnosi na čitanje.

Dijagnoza disleksije se rabi da bi se opisao sklop kroničnih teškoća u postizanju vještine čitanja odgovarajuće za dob unatoč dostupnosti odgovarajućih okolinskih i obrazovnih uvjeta. Ona može uključivati šire probleme stjecanja vještine čitanja, poput nemogućnosti tumačenja prostornih odnosa ili integracije vidnih i slušnih informacija, no ona ne uključuje sve probleme čitanja.

Disleksija može varirati od blagog poremaćaja, koji se odražava u nerazumijevanju pročitanog, do potpune nemogućnosti čitanja usprkos odgovarajućoj inteligenciji.

 

UOBIČAJENI PODTIPOVI DISLEKSIJE

DUBOKA DISLEKSIJA – karakterizirana obrascem simptoma, uključujući semantičke pogreške (npr. pogrešno se pročita „ljut“ umjesto „bijesan“), nemogućnost izgovaranja besmislenih riječi (npr. nupeltot)  i poremećenu sposobnost razumijevanja apstraktnih riječi u usporedbi s konkretnim riječima.

POVRŠINSKA DISLEKSIJA – karakterizirana teškoćama glasnog izgovaranja kod čitanja. Na primjer, učenik nije u stanju izgovoriti riječi s nepravilnim izgovorom.

ALEKSIJA – karakterizirana sporim čitanjem slovo po slovo. Ovaj poremećaj je posljedica pomanjkanja povezanosti vidnog sustava u desnoj hemisferi sa sustavom prepoznavanja riječi u lijevoj hemisferi.

DISLEKSIJA USLJED ZANEMARIVANJA – karakterizirana je nemogućnošću da se izrijekom prepozna početni dio niza slova. Ovi učenici, na primjer, mogu zamijeniti jednu riječ s drugom, ako su im završeci isti (npr. gljiva i šljiva).

DISLEKSIJA VEZANA UZ POREMEĆAJ PAŽNJE I PAMĆENJA – karakterizirana je deficitima u kratkoročnom pamćenju i zadržavanju značenja pojedine riječi u kontekstu različitog značenja rečenica.

Nazivi „poremećaji čitanja“ i „disleksija“ često se koriste kao sinonimi, no postoji suptilna razlika među njima. Za disleksiju je svojstven poremećen razvoj sposobnosti čitanja, usprkos inače normalnim intelektualnim sposobnostima. Suprotno tome, poremećaji čitanja su često vezani uz kognitivne deficite uzrokovane urođenim, okolinskim ili patološkim problemima.

Neki učenici sa disleksijom će točno pročitati note i brojeve, no otisnute riječi vidjet će naglavačke, unatrag ili iskrivljene na neki drugi način. Oni mogu mati teškoća u imenovanju slova, ali će ih točno prepisati.

 

UPUTE ZA RANO OTKRIVANJE DISLEKSIJE

¨      Za djecu u dobi 3-4 godine

U ovoj dobi znakovi disleksije mogu uključivati teškoće u razlikovanju slova i drugih simbola i neprepoznavanje vlastitog imena.

¨      Vrtićka djeca

U ovoj dobi znakovi disleksije mogu uključivati teškoće u razlikovanju zvukova koji čine riječ te siromašan riječnik.

¨      Prvi i drugi razred

U ovoj dobi znakovi disleksije mogu uključivati pritužbe da je drugima čitanje lakše, izbjegavanje čitanja i teškoće u glasnom izgovaranju riječi i nevoljkost da se to čini.

¨      Treći razred

U ovoj dobi znakovi disleksije uključuju nasumično pogađanje riječi, nerazumijevanja značenja i izbjegavanje čitanja.

 

SIMPTOMI

  • Ima teškoća s određivanje redoslijeda i važnosti zadataka, te njihovim dovršavanjem
  • Doslovno shvaća govorni i pisani jezik
  • Ima teškoća u praćenju i zapamćivanju usmenih uputa
  •  Do četvrte godine ne uspije rimovati
  • Nema izraženu dominantnost ruke, mijenja ruku kojom radi između zadataka ili čak tijekom rješavanja jednog zadatka.
  • Zamjenjuje lijevo i desno, iznad i ispod, prije i poslije, te druge riječi i pojmove koji označavaju smjer
  • Ne može ispravno dovršiti zadatak fonemske osviještenosti
  • Ima teškoća pri učenju slova i zvukova te pisanju slova abecednim redom.

 

ŠTO MOŽETE UČINITI?

NASTAVNIK

Počnite rano i budite uporni. Dopunske mjere kod teškoća u čitanju trebale bi uključivati intenzivno individualno poučavanje što je ranije moguće. Igre i programi za razvijanje fonemske osviještenosti su posebno važni kod manje djece.

PRIKLADNO U PRVOM I DRUGOM RAZREDU

  • Čitajte, čitajte, što više čitajte.
  • Primijenite test fonemske osviještenosti na svim učenicima.
  • Uravnoteženo izmjenjujte pristupe utemeljene na foničnosti i programe čitanja koji se temelje na čitavim riječima.

PRIKLADNO U TREĆEM RAZREDU

  • Nastavite s čitanjem.
  • Ako dijete ne voli čitati, zatražite testiranje.

PRIKLADNO U VIŠIM RAZREDIMA

  • Poučavajte djecu trodijelnom procesu čitanja koji uključuje pregledavanje teksta, organiziranje i raspravu (pregledavanje teksta pomaže učenicima da shvate potrebne popratne informacije).
  • Pripremite listu pitanja u vezi s tekstom kako biste im pomogli da se usredotoče i poboljšaju razumijevanje.
  • Neka učenici pročitaju kratke dijelove teksta i na osnovi pročitanog postave vlastita pitanja ili preformuliraju vaša.
  • Postavite nekoliko pitanja tipa „što ako“ da biste potaknuli dublju analizu i sposobnosti kritičkog mišljenja.
  • Potičite učenike da nakon čitanja načine pregled pročitanog i da raspravljaju o tekstu.

RODITELJ

Zalažite se za svoje dijete tako da mu bude pružena sva potrebna pomoć. Shvatite disleksiju i tretirajte je onakvo kakva ona jest – kao skupinu problema u učenju s kojima treba izaći na kraj što ranije i što rigoroznije. Nemojte paničariti, no nemojte ni zanemarivati problem. Rana intervencija je apsolutno ključna!!!

Koristite pozitivno potkrepljenje i upamtite da se vaše dijete suočava sa značajnim izazovom




e-Dnevnik

                  

UDŽBENICI ZA 2024./2025..
VRUTAK
Video

 

 

Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

Oglasna ploča
Korisni linkovi
CMS za škole logo
Osnovna škola Josipa Antuna Ćolnića Đakovo / Trg N. Š. Zrinskog 4, HR-31400 Đakovo / os-jacolnica-dj.skole.hr / ured@os-jacolnica-dj.skole.hr
preskoči na navigaciju