2011-05-26 09:54:09

Spremnost za školu

Vaše dijete će na jesen u školu? Evo onoga što kao roditelji trebate poticati kod Vašeg djeteta da bi ono spremno dočekalo prvi razred.

 

KOD DJECE TREBA POTICATI...

 

...SAMOSTALNOST

Dijete treba poticati/naučiti da bude samostalno u:

svlačenju, oblačenju, otkopčavanju, zakopčavanju izuvanju, obuvanju, odvezivanju, vezivanju obuće obavljanju nužde održavanju svakodnevne higijene ruku, lica, zubi

Dijete treba znati imena roditelja, adresu, broj telefona, upotrijebiti telefon. Za djecu je dobro da poznaju put do škole, da zajedno s odraslima prolaze taj put, razgovaraju pri tome o konkretnoj prometnoj situaciji. Važno je naći najsigurniji, a ne najkraći put.

 

...GOVOR

Svaki trenutak može biti situacija za poticanje govornog izražavanja

Dijete treba poticati da:

izražava misli, zapažanja, samostalno komentira samo priča, prepričava objašnjava osjećaje objašnjava ponašanje objašnjava pravila igre postavlja pitanja, odgovara na njih recitira postavlja i pogađa pitalice i zagonetke izmišlja nove riječi započetoj priči izmišlja kraja ili poznatoj novi završetak

 

...FINU MOTORIKU

Dijete mora znati pravilno držati olovku i snalaziti se na papiru.

Vježbe za razvoj fine motorike:

radni listovi precrtavanje crtanje rezanje škarama nizanje perlica, sitnih predmeta igra plastelinom, glinom...

 

...OPAŽANJE/PERCEPCIJU

Opažanje detalja, razlika i sličnosti važno je za usvajanje znakova za slova i brojeva. Vježbe za razvoj opažanja/percepcije:

slaganje puzzli domino igraće karte (Uno, Crni Petar) slike s pronalaženjem sličnosti i razlika opažanje boja, oblika, veličina...

 

...PREPOZNAVANJE I RAZLIKOVANJE BOJA I NIJANSI

Većina djece na pragu škole točno opaža i imenuje osnovne boje crvenu, žutu, plavu i zelenu, a razlikuje i prijelazne tonove te nijanse boja. Ako se utvrdi da dijete ne zna imenovati boje, a razlikuje ih, onda je to znak da se s njim nije radilo dovoljno.

 

...OPAŽANJE VELIČINE I OBLIKA PREDMETA

Djecu treba naučiti razlikovati je li predmet:

dugačak ili kratak velik ili mali okrugao ili četvrtast debel ili tanak osnovne geometrijske oblike (kvadrat, krug, kocka, pravokutnik)

Teže uočavaju da jedan predmet može istovremeno biti kratak i debeo ili okrugao i malen, crven i kvadratni.

 

...OPAŽANJE PROSTORNIH ODNOSA I SNALAŽENJE U PROSTORU

ispred-iza na sebi i u prostoru ispod-iznad na sebi i u prostoru lijevo-desno na sebi i u prostoru snalaženje na papiru

 

...USVAJENJE VREMENSKIH ODNOSA

Djeca ne moraju znati koliko je sati, mjesece u godini, ali bi trebala znati:

jutro-dan-večer-noć dane u tjednu godišnja doba

 

...GLASOVNU ANALIZU I SINTEZU

Čitanje i pisanje temelje se na procesima analize i sinteze. Da bi dijete moglo razlikovati pojedini glas u riječi mora imati razvijene auditivne sposobnosti, tj. fonemski sluh, što se najbolje postiže igrom:

osluškivanje zvukova iz okoline, prepoznavanje zvukova, određivanje udaljenosti zvuka prepoznavanje radnje po zvuku slike predmeta koje započinju ili završavaju istim glasom slušanje glasa i pogađanje riječi sa zadanim glasom rastavljanje riječi na glasove i prepoznavanje izrečenog uočavanje rime

 

...NAMJERNU/HOTIMIČNU PAŽNJU

Prilika za razvijanje hotimične pažnje su zajedničke aktivnosti s odraslima u kojima se dijete privikava da započetu aktivnost i dovrši tj. da usmjeri pažnju samo na jednu aktivnost. 

 

...ISTOVREMENO PAZITI NA DVA ILI VIŠE SADRŽAJA

Za školu je to važna sposobnost jer dijete treba istovremeno pratiti objašnjenje učiteljice i gledati što piše na ploči ili pisati u svoju teku. Ova se osobina pažnje najbolje razvija u kolektivnim dječjim igrama, gdje dijete mora brinuti što samo mora činiti, ali i o tome što čine drugi (igre skrivača, razne društvene igre, kad mi čitamo priču, a dijete sluša i promatra ilustracije).


...PRENOSITI PAŽNJU

Prenošenje pažnje razvija se u mnogim igrama s drugom djecom npr. tko će prvi obaviti tri različita zadatka: nacrtati kuću, složiti pet kocaka i odrecitirati pjesmicu.


...IZGRAĐIVANJE RADNIH NAVIKA

Izgrađivanje radnih navika postiže se postavljanjem malih zadataka koje dijete može izvršiti:

redovito pospremanje igračaka spremanje i raspremanje kreveta uredno slaganje odjeće i obuće nakon svlačenja mala zaduženja za pospremanje stana briga o kućnom ljubimcu odlazak u trgovinu ako je blizu...

 

Ukoliko dosada niste ništa posebno radili na pripremi svog djeteta za polazak u školu, ne trebate se osjećati krivima, jer puno toga se može naučiti u par mjeseci pred polazak u školu. Pokušajte to shvatiti kao vašu «domaću zadaću». Nikako nemojte izvršavanje te zadaće ostavljati za prve dane škole.


Osnovna škola Josipa Antuna Ćolnića Đakovo